Reactie op muzikaal contact in Hospice de Ark te Roermond

14 januari 2014

Geachte lezer,

Graag deel ik met jullie de ervaringen over de muzikale contacten van Math Craenmehr met onze bewoners en medewerkers van de Ark.

De bewoners geven aan de muzikale aandacht voor hen, zowel individueel of groepsgewijs als prettig te ervaren. Warme aandacht, met muziek uit het verleden roept bij onze bewoners emoties en herinneringen op. Het ontroert de mensen en maakt hen tegelijkertijd dankbaar voor het moment. Een religieuze zuster zong uit volle borst het Ave Maria mee, haar medezusters zetten spontaan mee in.

Er ontstond een serene sfeer waarin eenieder zijn eigen emoties beleefde. Ook medewerkers en bewoners op hun eigen kamers, proefden en genoten van dit muzikale cadeau. De benadering van Math is hierbij belangrijk, en ik kan vanuit mijn hart zeggen dat deze muzikale ontmoetingen bij alle aanwezigen iets losmaakte. Zijn invoelingsvermogen met passende muziekkeuzes, op de juiste toon en geluidssterkte getuigt van veel respect, transparante aanwezigheid en ontmoetingen van mens tot mens. Ik kan iedereen deze manier van muziek maken of ernaar luisteren aanraden.

Groet, Renée Boogers, teamleider De Ark, centrum voor palliatieve zorg