Jan Schrijen en Erato

3 maart 2014

J.J. Schrijen

Jan Schrijen: Lid van Comité van Aanbeveling

De stichting Erato kende ik niet voordat ik gevraagd werd om lid te worden van het Comité van Aanbeveling. Ik heb mij toen verdiept in de activiteiten van Erato, de organisatie en de mensen erachter. Ik werd meteen geraakt. Door levende muziek dichtbij zieke, zorgafhankelijke medemensen te brengen, in kleine groepen of individueel, in het hospice, verzorgingstehuis of thuis, bezorgt Erato deze mensen afwisseling en momenten van plezier en vreugde. Maar dat niet alleen; in onze hersenen zijn muziek en taal in een apart gebied opgeslagen. In de praktijk blijkt dat mensen die lijden aan een ernstige mate van dementie en niemand meer herkennen, ineens bij het horen van een bekende melodie of een liedje uit hun jeugd mee gaan zingen en emoties tonen. Voor de naaste familie en verzorgers zijn dat wonderen. Kleine wonderen, zoals die ook gebeuren bij mensen die na een herseninfarct niet meer kunnen praten, maar wel nog blijken te kunnen zingen. Of de terminale patiënt die door het muzikaal contact beter zijn gevoelens kan uiten. Achter de schermen van Erato zie ik gedreven muzikanten, die met grote betrokkenheid op zoek gaan naar de gevoelige snaren van hun publiek; juist om blijdschap, geluk en emoties los te maken. De muzikanten krijgen voor hun werk slechts een beperkte vergoeding van de onkosten, zodat het mogelijk is van donaties en giften zoveel mogelijk muzikale contacten te organiseren. Wat dat betreft zijn er geen strijkstokken. Gegeven deze gemotiveerde mensen, hun ideële doel en de indrukwekkende resultaten kan ik alleen maar trots zijn op Erato en wil ik mijn naam graag eraan verbinden. Warm aanbevolen!

Jan Schrijen