Dichterbij wordt partner van Stichting Erato

9 juni 2019

Al tien jaar bezorgt de Stichting Erato – vernoemd naar de Griekse godin van de muziek - mensen in een zorgomgeving een intiem, muzikaal moment. Ook bij Dichterbij komen de muzikanten van Erato graag en vaak op bezoek. Dat bevalt aan beide kanten zo goed, dat Dichterbij nu officieel ambassadeur wordt van de Stichting Erato. Voorzitter René Hamers van Erato heeft Cecile Stallenberg, lid van de Raad van Bestuur van Dichterbij, een plaquette overhandigd die dit partnerschap symboliseert.

De 25 muzikanten die voor Erato werken, zijn samen goed voor 750 ‘kleinschalige muzikale contacten’ per jaar bij met name zorginstellingen. “Onze muzikanten spelen daar één op één voor patiënten of cliënten”, vertelt René Hamers. “Bij Dichterbij zijn ze ook al heel vaak ‘aan huis’ geweest. We zijn heel blij dat we dat nu kunnen bestendigen door een partnerschap met Dichterbij aan te gaan.”
Collega-zorgorganisaties als Proteïon, Land van Horne, Sevagram, Envida en De Zorggroep in Noord- en Midden-Limburg gingen Dichterbij al voor. Partners van Erato kunnen gedurende drie jaar rekenen op 30 jaarlijkse optredens van muzikanten, en bij meer vraag kunnen meer optredens worden ingekocht. Voor Dichterbij zullen zij zowel in Limburg als Brabant aan de slag gaan.
Cecile Stallenberg, die in haar vrije tijd zelf musiceert, is blij met het partnerschap. “Muziek is van grote waarde voor het levensgeluk van mensen. Prachtig dat we onze cliënten dit kunnen aanbieden.”
Waarbij cliënten niet alleen hoeven te luisteren; mee-zingen mag bijvoorbeeld ook. René Hamers: “Onze muzikanten worden door onze artistieke leiding geselecteerd op een aantal criteria. Een daarvan is dat ze sámen muziek maken met cliënten of patiënten. Ze moeten beschikken over wat wij een ‘toegankelijke muzikaliteit’ noemen, en ze moeten zich kunnen verplaatsen in de situatie van hun publiek.”
De coördinatie van de optredens van Erato ligt bij Dichterbij bij Mia Bos-Van Dijk.
Meer informatie over het werk van Erato vind je op: www.stichtingerato.nl

20190606 Samenwerkingsovereenkomst Dichterbij.jpeg

Foto: Voorzitter René Hamers van Stichting Erato overhandigt Cecile Stallenberg, lid van de Raad van Bestuur van Dichterbij, de plaquette waarmee het partnerschap wordt gesymboliseerd.